Ilmiötyöskentelyn rakenne luokassamme noudattelee tiettyä työjärjestystä. Tässä lyhyt kuvaus toimintamallista:
1. Opettaja esittelee valitun aihepiirin (esim. ulkonäkö, auttaminen, avaruus)
2. Oppilas miettii parin päivän ajan, mikä aihepiirissä on sellaista, mikä juuri häntä kiinnostaa.
3. Oppilas määrittelee kysymykset tai ongelmat, joihin hän lähtee etsimään vastauksia.
4. Oppilas kartoittaa yhdessä aikuisen kanssa, miten tietoa lähdetään etsimään.
5. Oppilas päättää, millaisen tuotoksen hän haluaa tutkimustyöstään tehdä. Tuotos on ilmiöpohjaisessa oppimisessa keskeinen asia. Tuotos voi olla mikä tahansa, jolla voi kertoa toisille omasta lähestymistavastaan. Mahdollisia ovat esimerkiksi:
- video tai kuunnelma
- laulu tai runo
- esitelmä tai tutkielma
- valokuvaus tai muu kuvallinen esitys
- sarjakuva
- rakennelma
- tutkimus, haastattelu
(Lomake, joka täytetään suunnitteluvaiheessa, sisältää kohdat:
Mitä ilmiöön liittyvää aion tutkia?
Miksi olen siitä kiinnostunut?
Mitä tiedän aiheesta etukäteen?
Millaisia asioita aion ryhtyä
selvittämään? (Kirjaa ainakin kolme.)
Mistä aloitan tiedon etsimisen?
Millaisen tuotoksen aion tehdä tästä
ilmiöstä?)
6. Työskentelyvaihe, jossa palataan mahdollisesti takaisin ongelman määrittelyyn ja tutkimuskysymyksiin niitä tarkentaen. Toimitaan yhdessä toisten kanssa, autetaan kaveria ja ideoidaan ja reflektoidaan yhdessä, jaetaan materiaalia.
7. Valmiin työn esittely muulle luokalle. Ilmiön sulkeminen.
Jokin ilmiö on luokassamme menossa jatkuvasti. Yhden ilmiön ympärillä työskennellään tavanomaisesti yhdestä kolmeen viikkoa jokaisena koulupäivänä noin yhden palkin (75 min) verran.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti