maanantai 26. elokuuta 2013

Leirikoulu Naruskalla

Matkasimme päämääräämme pakuautoilla. Poikien autoa ajoi Joonaksen isä Pekka ja tyttöjen autoa Ellan isä Markku. Matkan aikana pysähdyimme Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Sallassa kaupoilla, syömässä ja ostoksilla. Muutamien tuntien jälkeen olimme perillä, yhteensä matkaa Kemistä Naruskalle tuli 300 kilometriä. Tunnelma poikien autossa oli menomatkalla unelias, takapenkillä juteltiin ja nukuttiin. Tyttöjen autossa kuului kikatusta ja höpötystä koko matkan alusta loppuun asti. Ensimmäisenä Naruskalla majoituimme vanhalle koululle.

Naruskalla oli hienoja maisemia ja korkeita vuoria. Majoituksen nukkumapaikka oli kuin armeijassa, Ruokasali oli iso ja kaunis. Salissa oli biljardipöytä ja sauna oli tosi hieno. Sängyt olivat kuin armeijan leirissä. Pojat ja miehet nukkuivat toisessa huoneessa ja tytöt ja naiset toisessa. Nukahdimme nopeasti iltaisin.

Pojat pelasivat ahkerasti biljardia. Retkeilymaja lahjoitti meille oman biljardipöydän luokkaan - kiitos! Se tulee meille syksyn aikana, pelihetkiä odotellaan!

Tiistaina menimme Karhutunturille. Ensin Pirjo sytytti tulen jonka jälkeen lähdettiin kiipeämään tunturin huipulle. Kiipeäminen oli raskasta ja alastulo helppoa.

Karhutunturin huipulla oli hienoja maisemia, kivistä ja tuulista. Huiputuksen jälkeen paistettiin makkaraa ja keitettiin kahvia.

Leirikouluväki oli jaettu neljään kilpailujoukkueeseen. Leirikoulussa järjestettiin kilpailut.Meidät jaettiin joukkueisiin miehet, naiset ja muksut 1, 2 ja 3. Lajeina olivat kalastus, porotaide, petanque, renkaanheitto, crocsinheitto taaksepäin sekä tietokilpailu. Leirikoulun lopuksi kakkien pisteet laskettiin yhteen ja katsottiin kuka oli voittaja 1 joukkue, siihen kuuluivat Arno, Maisa, Matti ja Sofia.

Keskiviikkona käytiin kalassa Purkajärvellä. kaikki saivat ahvenia paitsi naiset. Matin iskä Antti oli tuonut matoja.

Maisa, Ella ja Anna  Leikittiin leirikoulussa petseillä. Siinä leikissä oli karhukopla ja leikkiauto ja leikkimopo. Leikittiin naisten huoneessa, Ella yläsängyssä, Maisa alasängyssä ja Anna joka paikassa.

Reissulla söimme makaronilaatikkoa, aurinkokeittoa, pizzaa, puuroa, lättyjä, paistoimme nuotiolla makkaraa, mustikkakeittoa ja mustikkapiirakkaa. Kahtena iltana paistoimme lättyjä nuotiolla - pääsivätpä siellä kauhan varteen sellaisetkin, jotka eivät olleet ennen nuotiolättyjä paistaneet. Matkoilla syötiin hampurilaista ja ranskalaisia.

Paluumatka kotiin tehtiin Kuusamon kautta. Ja käytiin suurpetokeskuksessa
jossa oli karhuja, ilveksiä, susia, poroja ja kettu. jonka nimi oli Mikko, karhut söi hunajaa, omenaa karkkia viinirypäleitä ja jäätelöä. Ilves meinasi ottaa oppaalta ruokapussin.

Kotona oltiin kolmen päivän reissun jälkeen myöhään torstai-iltana. Koko luokka haluaa kiittää kaikkia maksumiehen paikalla olleita aikuisia ihanasta, ihanasta reissusta! Tässä vielä koko joukko lähtöhetkellä: