keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Ilmiöpohjainen oppiminen

Ilmiöpohjaisen oppimisen ideana on, että oppilaat saavat vapaasti lähestyä aihealueeksi annettua otsikkoa, työskennellä oman mielenkiintonsa mukaan. Jatkamme ilmiöpohjaista oppimista aiheella ulkonäkö. Äkkiseltään voisi kuvitella, että oppilaiden lähestymistavat olisivat hyvinkin ennalta-aavistettavia, mutta jälleen saimme todeta, että ilmiöpohjaisessa oppimisessa ei todellakaan voi tietää, mihin kunkin oppilaan kanssa päädytään.

Olemme lähestyneet aihetta siten, että jokainen on ensin miettinyt, mistä ulkonäköön liittyvästä asiasta on kiinnostunut. Oppilaat valitsivat:

Anna: Barbien ulkonäkö
Ella: Anakonda-käärmeiden ulkonäkö
Maisa: Littlest Pet Shop -hahmojen ulkonäkö
Matti ja Joonas: Ovatko ihmiset kiinnostuneita ulkonäöstä?
Teemu: Hiusten värjäys
Jaakko: Hiusten hoidon historia

Ilmiöpohjaisessa oppimisessa täytyy oman tutkimusprosessin varrella syntyä myös jokin omavalintainen tuotos. Se voi olla mikä tahansa. Oppilaat valitsivat vaihtelevia tuotoksia ja ne voivat muuttua vielä prosessin aikana. Ulkonäköön liittyen meillä tehdään valokuvateoksia, haastattelututkimuksia, tutkitaan tutkimuslomakkeella yläkoululaisten mielipiteitä ulkonäköasioista ja askarrellaan julisteita. Prosessi on nyt noin puolivälin paikkeilla, valmiista töistä tulee kuvia sitten, kun niitä alkaa syntyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti